Peculiarities of determining the residual resource of weight-test wagons with a service life that exceeds the appointed

Authors

  • O. Fomіn
  • P. Prokopenko
  • M. Horbunov
  • S. Sova

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-8

Keywords:

weighting wagons, control tests, resource, technical diagnostics

Abstract

At present, a significant number of units of 1520 mm track calibration wagons in Ukraine have a life span that exceeds that specified by the factory. At the same time, the long-term experience of diagnosing the technical condition of freight and weighing wagons after long-term operation by the specialists of the Scientific and Production Center of Ukrtzaliznytsia branch of JSC Ukrzaliznytsia shows that in most cases the service life specified in the technical conditions is far from the limit. In many ways, this is due both to the substantial safety margin inherent in the design and to the particularities of operating a particular type of wagon. Ensuring safe and timely freight transportation is one of the main tasks of rail transport. In this regard, when at the end of the last century, a shortage of freight rolling stock, including specialized, and taking into account the technical and economic difficulties of its updating after the expiration of the appointed term, it was decided to partially abandon the prescribed scheduled service life for units of rolling stock whose individual resource allowed them to be resolved without further accident-free operation. In recent years, there has been a significant aging of the specialized car fleet. The fleet of weighing wagons has more than 50% of wagons that have served one and a half years or more.

References

Фомін О.В. Development of a method for the introduction of various profiles as components of carrier systems of freight cars. Visnik Nacionalnogo tehnichnogo universitetu «HPI». Kharkiv. 2012. P. 29-33.

Kelrykh М., Fomin О. Perspective directions of planning carrying systems of gondolas. Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014. № 6. P. 64-67.

N. Gorbunov, R. Domin, M. Kovtanec, K. Kravchenko. The multifunctional energy efficient method of cohesion control in the "wheel-braking pad-rail" system, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej – Transport. Międzynarodowej Konferencji Naukowej TRANSPORT XXI WIEKU, Arłamów. 2016. P. 114–126.

Фомін, О.В., Прокопенко П.М., Горбунов М.І. Сапронова С.Ю. Поліпшення несучої здатності вагона-хопера для перевезення зерна з метою підвищення опору динамічним зусиллям. Науковий журнал – Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – Сєверодонецьк: СНУ ім. В.Даля. 2017. № 5(235). С. 88-99.

Sapronova S, Tkachenko V., Kramar N., Voron’ko A. Regularities of shaping of a wheel profile as a result of deterioration of the rolling surface in exploitation. Transport Problems International Scientific Journal, № 3(4), Р. 47−57.

Fomin, O.V., Gostra A.V. Variations describe the structural designs of freight cars. Proceedings of the State Economic and Technological University of Transport, Ministry of Education and Science of Ukraine series "Transport systems and technologies. Kyiv. 2015. № 26-27. Р.137-147.

Myamlin, S., Neduzha, L., Ten, O., & Shvets, A. Spatial Vibration of Cargo Cars in Computer Modelling with the Account of Their Inertia Properties. Mechanika. 2010. Proc. of 15th Intern. Conf. Р 325-328.

Myamlin, S., Lunys, O., Neduzha, L., & Kyryl’chuk, O. Mathematical Modeling of Dynamic Loading of Cassette Bearings for Freight Cars. Тransport Means. 2017. Proc. of 21st Intern. Scientific Conf. Р. 973-976.

Мороз, В.І. Математичний запис задачі оптимізаційного проектування напіввагонів за критерієм мінімальної матеріалоємності. Зб. наук. праць УкрДАЗТ. Харків. 2009. С. 121 – 131.

Кельріх М. Б. Структурно-функціональне описання конструкції модуля кузова сучасних універсальних напіввагонів. Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля.—Луганськ: СНУ ім. В. Даля. 2014. №. 2. С. 210.

Макаренко М. В. Комплексний аналіз економічного ефекту від життєвого циклу сучасного напіввагону. Науково-практичний журнал «Залізничний транспорт України». 2014. №. 5. С. 107

Мороз В. І. Визначення перспективних напрямків удосконалення конструкції напіввагонів виробництва ДП «Укрспецвагон» Зб. наук. праць УкрДАЗТ. Харків. 2008. С. 72-81.

Kelrykh М., Fomin О. Perspective directions of planning carrying systems of gondolas. Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014. №. 6. P. 64-67.

Fomin A. V. The determination of the perspective directions of designing of bearing systems in cargo wagon building. East European journal of advanced technologies. Kharkiv. № 3/7(57). 2012. Р. 32-35.

Фомін О.В. Теоретичні основи програмного комплексу визначення та використання математичних моделей складових вантажних вагонів. Науковий журнал «Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського». Кременчук. 2013. № 6(83). С. 87-91.

Фомін, О.В. Впровадження круглих труб в несучі системи напіввагонів з забезпеченням раціональних показників міцності. Науковий журнал – «Технологический аудит и резервы производства». Харків. 2015. № 4/1(24). С. 83-89.

Ловська А. О. Моделювання навантаженості контейнера-цистерни при перевезенні у складі комбінованого поїзда на залізничному поромі. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Динаміка і міцність машин. 2018. № 33. С. 28 – 32.

Ловська А. О. Дослідження міцності несучої конструкції кузова напіввагона при перевезенні на залізничному поромі. Зб. наук. праць ДУІТ. Київ. 2018. № 32 Т. 1. С. 71 – 80.

Published

2019-12-25

How to Cite

Fomіn O., Prokopenko, P., Horbunov, M., & Sova, S. (2019). Peculiarities of determining the residual resource of weight-test wagons with a service life that exceeds the appointed. Transport Systems and Technologies, (34), 59–105. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-8

Issue

Section

Technics and techology

Most read articles by the same author(s)