To the question of forecasting the residual resource of the frames to passenger cars

Authors

  • I. Martynov
  • A. Trufanova
  • M. Serhiienko

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-12

Keywords:

passenger car, frame, spinal beam, shvorneva beam, final beam, corrosion wear

Abstract

One of the most important sectors of the national economy of Ukraine is railway transport. The main resource that ensures the efficiency of economic activity in the field of passenger transportation is rolling stock. The advantages of this type of transport are its large ramification and low tariffs.

The article analyzes the technical condition of the frame elements of passenger cars. It is shown that the nodes of the frame of passenger cars, namely: spinal beam, shvornevoy beam, end beam, have a fairly large corrosion wear. The obtained graphs of the dependence of the wear of the frame nodes during operation. The most worn-out zones of the nodes of the frame of passenger cars were established. In this situation, the urgent problem is to ensure the operability and maintenance of a reliable technical condition of the existing rolling stock of passenger cars through major overhauls, including modernization and extension of service life. That is, the center of gravity in addressing these issues is currently shifting to the quality of repair activities. It is necessary to look for new approaches to solve the problem of restoring the technical resource of passenger cars.

References

Мямлін С.В., Рейдемейстер О. Г., Пуларія А. Л., Калашник В. О. Обґрунтування продовження терміну служби пасажирських вагонів із осередками корозії Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту, 2015, № 5 (59)

Остапюк Б. Я. Подовження терміну експлуатації пасажирських вагонів Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. Дніпропетровськ, Вип. 4. 2004. С. 165–173.

Рейдемейстер О. Г., Пуларія А. Л., Грінчаний М. А. [та інш.]Міцність та залишковий ресурс кузовів пасажирських вагонів з локальними корозійними пошкодженнями хребтової балки Проблеми та перспективи розвитку залізн. трансп: тези 74 Міжнар. наук.-практ. конф. Дніпропетр. нац. унтзалізн. трансп. Дніпропетровськ, 2014. С. 86–87.

Блохин Е. П., Савчук В. П., Горобец В. Л., Рейдеместер Г. В., Богомаз Г. И., Клочко В. А., Бойко А. З., Марко В. В., Таслицкий Л. Я. Комплексная оценка ресурса пассажирских вагонов после капитальновосстановительного ремонта. Залізничний транспорт України. № 6,№ 3.

Baykasoglu C., SunbulogluE., Bozdag E., Aruk F., ToprakT., Mugan A. Numerical static and dynavic stress analysis n railway passenger and freight car International Iron & Steel Symposium, 04 April 2012, Karabük, Türkiye

Дэмбэрэлсурен Очирхуу Оценка остаточного ресурса и продление сроков служби пассажирських вагонов УБЖД. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. №3 (43) 2014

Методика технічного діагностування пасажирських вагонів, що вислужили призначений термін, з метою його продовження : ЦЛ-0070. Київ : Нескінчене джерело, 2008. 60 с.

РД 24.050.37-90 Вагоны грузовые и пассажирские (Методы испытания на прочность и ходовые качества) M.: Транспорт. 1990 г. 98 с.

Нормы для расчета и проектирования вагонов железных дорог МПС колеи 1520 мм (несамоходных) М.: ГосНИИВ-ВНИИЖТ, 1996. 319 с

Лукин В. В., Анисимов П. С., Федосеев П. С. Вагоны общий курс: учебник для вузов ж.д. траспорта М.: Маршрут, 2004. С. 424.

Устич П. А. Вагонное хозяйство: учебник М.: Маршрут. 2003. С. 367.

Цыган Б. Г., Цыган А. Б., Мокроусов С. Д. Современное вагоностроение. Т. 1. Железнодоржный подвижной состав: монография. Х. : Корпорация «Техностандарт». 2008. С. 431.

Лобойко Л. М., Бараш Ю. С., Карась О. О Оцінка варіантів подовження терміну служби пасажирських вагонів Наука та прогрес транспорту Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. 2008. С. 240-245.

Kovalev R.,Yazykov V., Mikhalchenko G., Pogorelov D. Railway Vehicle Dynamics: Some Aspects of Wheel-Rail Contact Modeling and Optimization of Running Gears Mechanics Based Design of Structures and Machnines 2003. № 31. P. 315-334.

Правила виключення пасажирських вагонів ізінвентарного парку : ЦЛ-0069. Київ Нескінчене джерело, 2008. 40 с.

Published

2019-12-25

How to Cite

Martynov, I., Trufanova, A., & Serhiienko, M. (2019). To the question of forecasting the residual resource of the frames to passenger cars. Transport Systems and Technologies, (34), 146–154. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-12

Issue

Section

Technics and techology