Selection of rational parameters of axleboxes with a conic roller bearing

Authors

  • N. Kladko

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-11

Keywords:

optimization, half-axlebox, roller, bearing, stress, modeling

Abstract

The article discusses the optimization of the design of a two-row conical bearing assembly of a new generation freight wagon. Optimization methods, the choice of a computational model and parameterization criteria are discussed. In the ANSYS software package, computer simulation of the stress-strain state of a tapered bearing assembly has been performed. Based on the calculation results, the stress distribution in the tapered bearing was obtained and bottlenecks in the design of a typical adapter were found and the main possible directions for optimizing the model under consideration were identified.

The results are obtained using the ANSYS software package, which consists of a finite element method analysis module and an optimization module based on a sequential quadratic approximation algorithm. The versatility of the complex is that it allows the use of various ITU programs as an analysis module.

Requirement means that when looking at food, there is a basic respect for the design and technology of the products themselves. Nourishment of optimized construction of the bookcase for the care of the evenly divided number of navigational attitudes lacked respect. The study made it possible to analyze the stress-strain state of the bearing assembly. Recommendations for optimization of the construction of the semi-axle have been developed.

References

Мартинов І. Е. Визначення показників надійності вагонних букс за результатами випробувань. Українська державна академія залізничного транспорту. Зб. наук. праць. 2005. Вип. 68. С. 191-198.

Мартинов І. Е. До питання оптимізації підшипників букс вантажного рухомого складу. Українська державна академія залізничного транспорту. Зб. наук. праць. 2004. Вип. 64. С. 147-153.

Мартинов І. Е. Технічний стан буксових роликопідшипників вантажних вагонів. Харківська державна академія залізничного транспорту. Зб. наук. праць. 2000. Вип. 41. С. 38-42

Морчиладзе И. Г., Соколов А. М. Совершенствование и модернизация буксовых узлов грузовых вагонов. Железные дороги мира. 2006. № 10. С. 59-64.

Сергієнко, І. В. Комп’ютерні технології і науково-технічний прогрес. Вісник НАН України. 2016 № 11. С. 56-75.

Rao S. S. Engineering optimization. Theory and practice John Wiley & Sons, Inc. 2009. 840 p

Мартинов І. Е., Труфанова А. В., Аулова Н. С. Вплив конструкції корпусу букси на ресурс підшипників вагонів. Вісник технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Серія: Нові рішення в сучасних технологіях. 2017. № 7 (1229). С. 73-80.

Мартынов И. Э., Труфанова А. В, Шовкун В. О. Анализ надежности буксовых подшипниковых узлов грузовых вагонов. "Мир транспорта":научно-практический журнал. 2015. Т. 13. № 3 (58). С. 226-232

Труфанова А. В., Шовкун В. О. Аналіз перспективних конструкцій буксових вузлів вагонів. Зб. наук. праць Укр. держ. акад.залізнич. трансп. 2014. Вип. 147. С. 50-53.

Мартинов І. Е. Дослідження напруженого стану конічних роликопідшипників. Українська державна академія залізничного транспорту. Зб. наук. праць. 2007. Вип. 81. С. 83-86.

Мартинов І. Е., Ільчишин В. М., Можейко Є. Р.,Труфанова А. В., Шовкун В. О. Результати експлуатаційних випробувань здвоєних касетних циліндричних підшипників в буксах вантажнихвагонів. Восточно-Европейский журнал передовых технологий. 2015. №1/7 (73). С. 8-13

Мартинов І. Е., Ільчишин В. М., Труфанова А. В., Шовкун В. О. Аналіз напружено-деформованого стану здвоєного касетного циліндричного підшипника буксового вузла вантажного вагона. Вісник Східноукраїнського державного університету: науковий журнал. 2014. № 3 (210). С. 156 –159.

Мартинов І. Е. До питання удосконалення конструкції конічних підшипників транспортних засобів. Зб. наук. праць Київського університету економіки і технологій транспорту: Серія "Транспортні системи і технології". 2004. Вип. 5. С. 45-48

О влиянии конструкции адаптера [Электронный ресурс]: Отдельное конструкторское бюро. Режим доступа: https://okb.at.ua/publ/o_konstrukcii_adapterov_chast_2/1-1-0-4. (дата обращения: 01.11.2019).

I. E. Martynov, V. M. Ischenco, A. V. Trufanova, N. S. Kladko. Study of the effect of adapter design on the load distribution in the bearing units of freight cars. International Jornal of Engineering and Technology. 2018. 7(4) P. 147 – 151.

Deaton J. D., Grandhi R. V. A survey of structural and multidisciplinary continuum topology optimization. Structural and Multidisciplinary Optimization. 2014. Vol. 49, iss. 1. Р. 1–38.

Sigmund O., Maute K. Struct topology optimization approaches. A comparative review. Structuraland Multidisciplinary Optimization. 2013. Vol. 48, iss. 6. Р. 1031–1055.

Munk D. J., Vio G. A., Steven G. P. Topology and shape optimization methods using evolutionary algorithms: a review. Struct Multidisc Optim. 2015. Vol. 52, iss. 3. Р. 613–631.

Published

2019-12-25

How to Cite

Kladko, N. (2019). Selection of rational parameters of axleboxes with a conic roller bearing. Transport Systems and Technologies, (34), 137–145. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-11

Issue

Section

Technics and techology