ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОСТОРОВОЇ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ ЕВОЛЮЦІЇ ПОРТІВ
Анотація
Порти є основою інфраструктурного каркасу глобальної системи міжнародних перевезень. Тому завжди є актуальними питання щодо функціонування і розвитку портів. Для формування теоретичних основ і дієвих механізмів управління портами важливе значення має не тільки аналіз сучасного стану транспортних мереж і портових систем, окремих портів та їх інфраструктури, а також й аналіз процесів зародження, становлення, функціонування та розвитку портів. Результати такого ретроспективного огляду з позиції критичного аналізу відповідного історичного досвіду сприяють формуванню системного погляду на перспективи розвитку вітчизняних портів. Адже перспективний і ретроспективний аналізи тісно пов’язані між собою. Без ретроспективного аналізу неможливо об’єктивно зрозуміти перспективи руху того чи іншого порту на шляху його подальшого розвитку. В роботі розглянуто системи управління, які діяли протягом періоду незалежності України в її портах, проаналізовано поточний статус вітчизняних портів, а також проведено аналіз існуючих у світі підходів до періодизації процесів розвитку портів. Це зроблено з метою формування теоретичних основ просторової та функціональної еволюції портів: з позиції системного погляду на процеси і можливі напрями їх майбутнього розвитку; на базі методів ретроспективного аналізу існуючих у світі та систематизованих в роботі теоретичних моделей, кожна з яких на емпіричному рівні може бути обрана особою, що приймає рішення, як наочний «шаблон»
розвитку конкретного порту з урахуванням поточного стану і наявних реалій.
Посилання
Paridaens, H., Notteboom, T. (2021). National Integrated Maritime Policies (IMP) : Vision Formulation, Regional Embeddedness, and Institutional Attributes for Effective Policy Integration. Sustainability, 2021. 13, 9557. https://doi.org/10.3390/su13179557.
Meers, D., Macharis, C., Vermeiren, T., & van Lier, T. (2017, June). Modal choice preferences in short-distance hinterland container transport. Research in Transportation Business & Management. (June 2017). (Vol. 23, pp. 46-53). https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2021.06.019.
Maab, Q., Jiaab, P., Sheab, X., Haralambidesbc, H., & Kuanga, H. (2021). Port integration and regional economic development: Lessons from China. Transport Policy. (September 2021). (Volume 110, pp. 430-439). https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2021.06.019.
Zhaoa, C., Wangb, Ye., Yu, G., Brownc, S., & Lid, R. (2021, April). The evolution of the port network along the Maritime Silk Road : From a sustainable development perspective. Marine Policy, (April 2021). (Vol. 126). https://doi.org/10.1016/j.marpol.2021.104426.
Lee P., Lam J. (2016). Developing the Fifth Generation Ports Model, (in:) Dynamic Shipping and Port Development in the Globalized Economy, ed. P. Lee, K. Cullinane, Palgrave Macmillan, London, 2016. P. 188.
Kaliszewski, A. (2018). Fifth and sixth generation ports (5GP, 6GP) – evolution of Economic and social roles of ports. Factors contribution to competitiveness, April 2018. URL : https://www.researchgate.net/publication/324497972.
Bebbington, T. (2017, November). 50,000 TEU... the Future or Not?, Maritime Executive, (November 2017). (pp. 9). URL : https://maritime-executive.com/editorials/50000-teu-the-future-or-not.
Kyryllova, O.V., Mahamadov, O.R., & Shurin, B.V. (2021). Zarodzhennia i rozvytok vnutrishnoportovoho operatyvnoho upravlinnia [Origin and development of intraport operational management]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho morskoho universytetu - Bulletin of Odessa National Maritime University, 64, 81-98. https://doi.org/10.47049/2226-1893-1-81-98.
Kyryllova, O.V., Korol, V.Y. & Kyryllova, V.Y. (2019). To the question of the functional unity of the vehicular and cargo handling processes, and also the modern role of the ports. Modern engineering and innovative technologies. Heutiges Ingenieurwesen und innovative Technologien: International periodic scientific journal. Sergeieva&Co Karlsruhe, Germany, 9(1), 104-111. https://doi.org/10.30890/2567-5273.2019-09-01-017.
Kirillova, Ye., & Malaksiano, M. (2017). Substantiation of structure of the port handling equipment fleet based on a multicriteria approach. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(3(89)), 52-59. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.111971.
Zakon Ukrainy «Pro morski porty Ukrainy» [Law of Ukraine «On Sea Ports of Ukraine»]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4709-17#Text.
Kodeks torhovelnoho moreplavstva Ukrainy [Merchant Shipping Code of Ukraine]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176/95-вр#Text.
Port marketing and the challenge of the third generation port. (1991). UNCTAD, TD/B/C.4/AC.7/14, Geneva, 23.
Beresford, A.K.C., Gardner, B.M., Pettit, S.J., Naniopoulos, A., & Wooldridge, C.F. (2004). The UNCTAD and WORKPORT models of port development: evolution or revolution? „Maritime Policy and Management”, 2., 97. https://doi.org/10.1080/0308883042000205061.
Notteboom, T., & Rodrigue, J.-P. (2005). Port Regionalization: Towards a New Phase in Port Development, Maritime Policy and Management, 32(3), 297-313. https://doi.org/10.1080/03088830500139885.
Notteboom, T., & Rodrigue, J.-P. (2010). Foreland-Based Regionalization: Integrating Intermediate Hubs with Port Hinterlands, Research in Transportation Economics, 27, 19-29. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2009.12.004.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензійні умови: Це стаття з відкритим доступом, поширювана за умовами Ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє необмежено використовувати, розповсюджувати та відтворювати на будь-якому носії за умови представлення автора та джерела оригіналу.