INVESTIGATION INTO THE DYNAMIC FORCE INFLUENCING THE BODY OF OPEN BOXCARS DURING THEIR LOADING ON TRAIN FERRIES

Authors

  • A. Lovskaya

Keywords:

open boxcar, dynamics, mathematical simulation, structure loading, stability

Abstract

Increased rates of Ukraine’s integration into the system of international transport corridors suggest the need to create combined transport systems, among which one of the most successful is rail-ferry transportation. The issue of loading and unloading on and from the deck, placement and reliable fastening requires a special attention because these are the factors which mainly provide safety of combined transportation. The loading of wagons on the deck of train ferries is being conducted through a loading ramp with rails on intended for jointing with rails located on the ferry’s deck. When the wagon passes through the zone where the ramp connects with the deck, the wagon is under the influence of dynamic loads exerted by joints in rail tracks. So that to provide safe loading and unloading processes on and from the deck there is a need for research into dynamic loads influencing the supporting structure while it passes from the ramp to the train ferry. To conduct this research a mathematical model has been used; it has allowed obtaining improved values of accelerations influencing the wagon while loading and unloading the train ferry, and defining the gradient at which the admissible dynamic load of the wagon body is provided. The results obtained will improve safety of the loading and unloading processes on and from train ferries.

References

1. Fomin, O.V. Koncepcіja іdeal'nih kuzovіv napіvvagonіv [The concept of ideal bodies gondola] [Text] / O.V. Fomin // Journal of East Ukrainian National University named after Vladimir Dal, a scientific journal. − Lugansk: EUNU. Dal, 2013. − № 4 (193). − S. 267-271.
2. Fomin, O.V. Pіdvishhennja stupenja іdeal'nostі vantazhnih vagonіv ta prognozuvannja stadіj їh evoljucії [Increased ideal freight cars and forecasting stages of their evolution] [Text] / O.V Fomin // Scientific Bulletin of National Mining University. − Dnepropetrovsk: NSU, 2015. − №3. − P. 68-76 − Access: http://nvngu.in.ua/index.php/uk/golovna/1049-ukrcat/arkhiv-zhurnalu/2015/zmist-3-2015/geotekhnichna-igirnicha- mekhanika-mashinobuduvannya/2975-pidvishchennya-stupenya-idealnosti-vantazhnikh-vagoniv-taprognozuvannya- stadij-jikh-evolyutsiji.
3. Fomin, O.V. Modern requirements to carrying systems of railway general-purpose gondola cars/ О.V. Fomin / Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014, No. 5 – P.31-43.
4. Fomin, A. V. The determination of the perspective directions of designing of bearing systems in cargo wagon building/ A. V. Fomin// East European journal of advanced technologies. – Kharkiv. –№ 3/7(57), 2012. – 32-35 p. − access Mode: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vejpte_2012_3(7)__9.pdf.
5. Lovska Alena. Research of dynamic loads acting on the supporting structures of car bodies in train ferries / Alena Lovskaya // Metallurgical and Mining Industry. – 2016. – №4. – P. 34 – 41.
6. Nastavlenie po krepleniyu gruza dlya t/h «Petrovsk» PR. № 002SNF001 – LMPL – 805. – Ofits. izd. – Odessa: MIB, 2005. – 52 p.
7. Zemlezin I. N. Metodika rascheta i issledovaniya sil, deystvuyuschih na vagon pri transportirovke na morskih paromah / I. N. Zemlezin – M.: Transport, 1970. – 104 p.
8. Normyi dlya rascheta i proektirovaniya vagonov zheleznyih dorog MPS kolei 1520 mm (nesamohodnyih). – M.: GosNIIV – VNIIZhT, 1996. – 319 p.
9. Domin Yu. V. Osnovi dinamiki vagoniv: navch. posib / Yu. V. Domin, G. Yu. Chernyak. – K.: KUEET, 2003. – 270 p.
10. Dyakonov V. MATHCAD 8/2000: spetsialnyiy spravochnik / V. Dyakonov. – SPb: Piter, 2000. – 592 p.
11. Kiryanov D. V. Mathcad 13 / D.V. Kiryanov. – SPb.: BHV – Peterburg, 2006. – 608 p.

Література:

1. Фомін О.В. Концепція ідеальних кузовів напіввагонів / О.В. Фомін // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля: науковий журнал. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2013. – № 4(193). – С. 267–271.
2. Фомін, О.В. Підвищення ступеня ідеальності вантажних вагонів та прогнозування стадій їх еволюції / О.В. Фомін // Науковий вісник Національного гірничого університету. – Дніпропетровськ: НГУ, 2015. – № 3. – С. 68-76
3. Fomin, O. Modern requirements to carrying systems of railway general-purpose gondola cars/ О.V. Fomin / Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014, No. 5 – P.31-43.
4. Фомін, О.В. Визначення перспективних напрямків проектування несучих систем у вантажному вагонобудуванні/ О.В. Фомін// Східно-Європейський журнал передових технологій. – Харків. –№ 3/7(57), 2012. – С. 32-35 − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vejpte_2012_3(7)__9.pdf.
5. Lovska Alena. Research of dynamic loads acting on the supporting structures of car bodies in train ferries / Alena Lovskaya // Metallurgical and Mining Industry. – 2016. – №4. – P. 34 – 41.
6. Наставление по креплению груза для т/х «Петровск» ПР. № 002СNF001 – ЛМПЛ – 805. – Офиц. изд. – Одесса: МИБ, 2005. – 52 c.
7. Землезин И. Н. Методика расчета и исследования сил, действующих на вагон при транспортировке на морских паромах / И. Н. Землезин – М.: Транспорт, 1970. – 104 с.
8. Нормы для расчета и проектирования вагонов железных дорог МПС колеи 1520 мм (несамоходных). – М.: ГосНИИВ – ВНИИЖТ, 1996. – 319 с.
9. Дьомін Ю. В. Основи динаміки вагонів: навч. посіб / Ю. В. Дьомін, Г. Ю. Черняк. – К.: КУЕЕТ, 2003. – 270 с.
10. Дьяконов В. MATHCAD 8/2000: специальный справочник / В. Дьяконов. – СПб: Питер, 2000. – 592 с.
11. Кирьянов Д. В. Mathcad 13 / Д.В. Кирьянов. – СПб.: БХВ – Петербург, 2006. – 608 с.

Published

2018-11-01

How to Cite

Lovskaya, A. (2018). INVESTIGATION INTO THE DYNAMIC FORCE INFLUENCING THE BODY OF OPEN BOXCARS DURING THEIR LOADING ON TRAIN FERRIES. Transport Systems and Technologies, (29), 72–78. Retrieved from https://tst.duit.in.ua/index.php/tst/article/view/68

Issue

Section

Technics and techology