RESEARCH OF QUALITY OF PASSENGER WAGON CHANGES IN DESIGN LAYOUT BY MEANS OF DAMPING COMPUTER SIMULATION

Authors

  • Y. Scherbina

Keywords:

damping carriage system, a computer model of the car, dampers, damping factor

Abstract

The article presents the studies to determine the effect of the presence of a structural scheme of dampers in the axle-box level hanging on driving performance of high-speed
passenger train on bogies without cradle suspension. On the basis of a computer model of the dynamics of a passenger car for the highspeed service in the software complex «Universal mechanism» calculated the dynamic performance of the carriage.

References

1. Diomin Yu, Chernyak G. Matematicheskoe modelirovanie i dinamika podvignogo sostava geleznih dorog // Zalizn. Transport Ukraini, 2007, No 4, P. 3-8.
2. Fomin, O.V. Koncepcіja іdeal'nih kuzovіv napіvvagonіv [The concept of ideal bodies gondola] [Text] / O.V. Fomin // Journal of East Ukrainian National University named after Vladimir Dal, a scientific journal. − Lugansk: EUNU. Dal, 2013, No 4 (193), pp. 267-271.
3. Fomin, O.V. Pіdvishhennja stupenja іdeal'nostі vantazhnih vagonіv ta prognozuvannja stadіj їh evoljucії [Increased ideal freight cars and forecasting stages of their evolution] [Text] / O.V Fomin // Scientific Bulletin of National Mining University. − Dnepropetrovsk: NSU, 2015, №3, P. 68-76 − Access: http://nvngu.in.ua/index.php/uk/golovna/1049-ukrcat/arkhiv-zhurnalu/2015/zmist-3-2015/geotekhnichna-igirnicha- mekhanika-mashinobuduvannya/2975pidvishchennya-stupenya-idealnosti-vantazhnikh-vagoniv-taprognozuvannya-stadij-jikh-evolyutsiji.
4. Normy rascheta i proektirovanija vagonov zheleznyh dorog MPS kolei 1520 mm (nesamohodnyh) s izmenenijami i dopolnenijami [Norms calculating and designing railways carriages IPS gage railway 1520 mm (nesamohodnuh) s Changes and additions]. − HosNYYV − VNYYZHT. Moscow, 1996.
5. Fomin, O.V. Modern requirements to carrying systems of railway general-purpose gondola cars/ О.V. Fomin / Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014, No. 5, P.31-43.
6. Sovershenstvovanie dinamicheskih kachestv podvignogo sostava geleznih dorog sredstvami komputernogo modelirovanija / Mihalchenko G, Pogorelov D, Simonov V.// Tjageoe mashinostroenie. — 2003, No 12, P. 2-6.
7. Fomin O.V. Teoretychni osnovy prohramnoho kompleksu vyznachennya ta vykorystannya matematychnykh modeley skladovykh vantazhnykh vahoniv / O.V. Fomin // Naukovyy zhurnal «Visnyk Kremenchutsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Mykhayla Ostrohradsʹkoho». – Kremenchuk: KDPU, 2013, No. 6(83), S. 87-91.
8. Bazova komputernaja model proatorovoi dinamiki pasagirskogo vagona dlja shvidkisnogo ruhu / G. Chernyak, Yu. Scherbina // Zalizn. Transport Ukraini, 2012, No 6, P. 55–58.
9. Chernyak G., Scherbina Yu. Rozrobka komputernaja model proatorovoi dinamiki pasagirskogo vagona v programnomy kompleksi «Universalnij mehanizm» //Problemi ta perspektivi rozvitku transportnih system v umovah reformyvannja zaliznichnogo transportu: upravlinja, ekonomika s tehnologii: Materiali IV mignarodnoi naukovo-praktichnoi konferencii. Seria. «Tehnika, tehnologii», К.: DETUT, 2008, P. 112.

Література:

1. Дёмин Ю.В., Черняк А.Ю. Математическое моделирование и динамика подвижного состава железных дорог // Залізнич. транспорт України. – 2007. – № 4. – С. 3-8.
2. Фомін О.В. Концепція ідеальних кузовів напіввагонів / О.В. Фомін // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля: науковий журнал. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2013. – № 4(193). – С. 267–271
3. Фомін, О.В. Підвищення ступеня ідеальності вантажних вагонів та прогнозування стадій їх еволюції / О.В. Фомін // Науковий вісник Національного гірничого університету. – Дніпропетровськ: НГУ, 2015. – №3. – С.68-76
4. Нормы для расчета и проектирования вагонов железных дорог МПС колеи 1520 мм (несамоходных) ГосНИИВ — ВНИИЖТ, М., 1996. — 319 с.
5. Fomin, O.V. Modern requirements to carrying systems of railway general-purpose gondola cars/ О.V. Fomin / Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014, No. 5 – P.31-43.
6. Совершенствование динамических качеств подвижного состава железных дорог средствами компьютерного моделирования / Михальченко Г.С., Погорелов Д.Ю., Симонов В.А.// Тяжелое машиностроение. — 2003. — №12. — С. 2-6.
7. Фомін О.В. Теоретичні основи програмного комплексу визначення та використання математичних моделей складових вантажних вагонів / О.В. Фомін // Науковий журнал «Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського». – Кременчук: КДПУ, 2013. − Вип. 6(83). – С. 87-91.
8. Базова комп’ютерна модель просторової динаміки пасажирського вагона для швидкісного руху / Г.Ю.Черняк, Ю.В. Щербина // Залізничний трансп. України. — 2012. — №6. — С. 55–58.
9. Черняк Г.Ю., Щербина Ю.В. Розробка математичної моделі динаміки пасажирського вагона в програмному комплексі «Универсальный механизм» // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем в умовах реформування залізничного транспорту: управління, економіка і технології: Матеріали IV міжнародної науково-практичної конференції. Серія. «Техніка, технологія». – К.: ДЕТУТ, 2008. – С. 112.

Published

2018-11-02

How to Cite

Scherbina, Y. (2018). RESEARCH OF QUALITY OF PASSENGER WAGON CHANGES IN DESIGN LAYOUT BY MEANS OF DAMPING COMPUTER SIMULATION. Transport Systems and Technologies, (29), 218–228. Retrieved from https://tst.duit.in.ua/index.php/tst/article/view/85

Issue

Section

Information, telecommunication and resource saving technologies