Procedure for determination of the actual value of the specific brake force of the passenger car with disk brakes based on the results of train brake tests

Authors

  • O. Safronov
  • Y. Vodianykov

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-18

Keywords:

Disc brake, specific brake force, braking distance, mathematical modeling, braking processes

Abstract

This paper presents the procedure on determination of the actual value of the specific braking force of a passenger car based on the results of train brake tests and solution of the differential motion equation when braking. The design dependences of the determination of the actual values of specific braking forces and calculated braking coefficients have been given. The results of running brake tests of a passenger car with disc brake show that the error in determination of the specific brake force does not exceed 1%. The example of the results of running brake tests of a passenger car with disc brake shows that the error in determining the specific braking force does not exceed 1%.

An algorithm for determining the actual values of specific braking forces (braking efficiency) of a passenger car based on the results of running brake tests has been proposed. The described methodology is based on mathematical formulas, the coefficients of which are determined as a result of solving the differential equation of motion of the car. The technique allows to obtain additional characteristics of the braking processes and, therefore, to perform a more in-depth analysis of the braking systems of passenger cars.

References

Водянников Ю. Я., Гречко А. В., Кукин С. В., Нищенко А. Е. Уточненный анализ результатов поездных тормозных испытаний пассажирских вагонов с дисковыми тормозами // Збірник наукових праць державного економіко-технологічного університету транспорту, серія „Транспортні системи і технології‖, Київ ДЕТУТ, 2010. Вип. 16. С. 13-19.

Водянников Ю. Я., Сафронов А. М., Шелейко Т.В., Свистун С.М.. Анализ тормозных испытаний электропоезда с применением математических моделей // "Залізничний транспорт‖.2013. № 5/6.С. 29-39.

Водянніков Ю. Я., Яланский М. И., Киницкая А. П., Шелейко Т.В. Использование номограмм для определения характеристик тормозной системы пассажирских вагонов с дисковым тормозом // Збірник наукових праць державного економіко-технологічного університету транспорту, серія „Транспортні системи і технології‖, Київ ДЕТУТ, 2009. Вип. 15. С. 41-51.

Водянников Ю. Я., Кукин С.В., Гречко А.В., Нищенко А. Е. Исследования дисковой тормозной системы пассажирского вагона // Сборник научных статей «Подвижной состав ХХІ века: идеи, требования, проекты». издат. Петербургский государственный университет путей сообщения. Санкт-Петербург, 2007. Вып.4. С. 113-120.

Водянніков Ю. Я., Гречко А. В., Сафронов А. М. Оценка фрикционных свойств накладок дискового тормоза пассажирского вагона по результатам поездных тормозных испытаний // Вагонный парк. 2010. № 5. С. 12-13.

Водянников Ю. Я., Сафронов А.М., Свистун С.М. Расчетно-экспериментальный метод определения характеристик процессов торможения пассажирских и грузовых вагонов // Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту (ДЕТУТ), серія «Транспортні системи і технології», Київ, 2013. Вип. 22. С. 85-96.

Водянников Ю. Я., Василенко В.С., Ольгард Л.С. Методология проведения поездных тормозных испытаний для определения тормозной эффективности единиц подвижного состава // Вагонный парк. 2014. № 02 (83). С. 9-13.

Сафронов А.М. Методология расчетных исследований тормозной эффективности пассажирских вагонов с колодочным тормозом, базирующаяся на решении дифференцального уравнения движения при торможении во временной области // Збірник наукових праць ДЕТУТ. Серія «Транспортні системи і технології», 2016. Вип. 29. С. 13-27.

Гребенюк П.Т. Правила тормозных расчетов. Москва: Интекст, 2004.- 114 с.

Шашков В. Б. Обработка экспериментальных данных и построение эмпирических формул. Курс лекций: учебное пособие.- Оренбург: ГОУ ОГУ, 2005.- 150 с.

Осипов С.И., Осипов С.С. Основы тяги поездов: учебник для студентов техникумов и колледжей ж/д тр-та, М.: УМК МПС , 2000. 592 с.

Водянников Ю. Я., Кукин С.В., Нищенко А.Е., Павлов С.А. Дисковые тормозные системы пассажирских вагонов и их особенности // Вагонный парк. 2013. № 9(78). С. 27-29.

Водянников Ю.Я., Свистун С.М., Макеева Е.Г. Методология пересчета тормозной эффективности одиночного вагона на тормозную эффективность поезда // Залізничний транспорт України. 2014. Вип. 2. С. 27-37.

Водянников Ю. Я., Гречко А. В., Сафронов А. М. Оценка фрикционных свойств накладок дискового тормоза пассажирского вагона по результатам поездных тормозных испытаний // Вагонный парк. 2010. № 5. С. 12-13.

Водянников Ю. Я., Сафронов А. М., Жихарцев К. Л. Методика экспериментального исследования тормозной эффективности и тормозных характеристик единиц подвижного // Вагонний парк. 2008. № 3. С. 14-17.

Published

2019-06-06

How to Cite

Safronov, O., & Vodianykov, Y. (2019). Procedure for determination of the actual value of the specific brake force of the passenger car with disk brakes based on the results of train brake tests. Transport Systems and Technologies, 1(33), 213–226. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-18

Most read articles by the same author(s)