Braking distances for high-speed electric train ekr1 at a speed of 200 km/h under adverse conditions

Authors

  • O. Safronov

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-19

Keywords:

Electric train, wheel sliding, speed, braking distance, specific braking force, wheel slide protection

Abstract

The paper shows the study results of the braking efficiency of an electric train with a low coefficient of wheel adhesion to the rail (wheel sliding) in the speed range with the braking starting at 40–200 km/h. The studies were performed using mathematical and computer modeling. The results showed that the braking distance of the electric train at a speed of 200 km/h and continuous actuation of the wheel slide protection within 37.4 s (44% of the total braking time) and the wheel sliding on 50% of wheelsets is equal to 1933 m, which is less than the reference value of 1940 m. The diagrams and characteristics of the braking in the speed range of 40–200 km/h have been shown with the wheel slide protection in action.

References

Водянніков Ю. Я. Дослідження причин появи повзунів на поверхні кочення коліс пасажирського вагона/М. І. Яланський, О. М. Сафронов., А. І.Шведов // Збірник наукових праць „ ДП „УкрНДІВ‖ Рейковий рухомий склад‖. Кременчук, 2009. Вип. 1. С. 49-54.

Водянников Ю. Я. Дисковые тормозне системы пассажирских вагонов и их особенности / С.В.Кукин, А. Е. Нищенко, С. А. Павлов // Вагонный парк. 2013. № 9(78). С 27-29.

Пятаков О.О. Особенности тормозной системы электропоезда / Ю. Я. Водянников, А. В. Гречко, С. М. Свистун // Збірник наукових праць ДП „УкрНДІВ‖ «Рейковий рухомий склад‖. Кременчук., 2012. Вип. 7. С. 59-70.

Водянников Ю. Я. Выбор и оптимизация тормозных характеристик пассажирского вагона для скоростей движения 200 км/ч и более / А. И. Шведов, Н. И. Мусиенко // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту, серія „Транспортні системи і технології‖. Київ, 2006. Вип. 9. С. 21-25.

Водянников Ю. Я. Методология пересчета тормозной эффективности одиночного вагона на тормозную эффективность поїзда/ С. М. Свистун, Е. Г. Макеева // Залізничний транспорт України. 2014. Вип. 2. С. 27-37.

Водянников Ю. Я. Оценка фрикционных свойств накладок дискового тормоза пассажирского вагона по результатам поездных тормозных испытаний / А. В. Гречко, А. М. Сафронов// Вагонный парк. 2010. №5. С. 12–13.

Водянніков Ю. Я. Оценка тормозной эффективности пассажирского поезда с дисковыми тормозами на соответствие нормативным требованиям с использованием номограмм / О. М. Сафронов, С. М. Свистун, К. Л. Жихарцев // Збірник наукових праць ДП „УкрНДІВ‖ «Рейковий рухомий склад‖. Кременчук., 2012. Вип. 7. С. 44-53.

Пятаков О. О. Результаты исследования тормозной эффективности опытного электропоездаЭКр1 / Ю. Я. Водянников, С. М. Свистун, К. Л. Жихарцев // Вагонный парк. 2013. № 9(78). С. 19-26.

Водянников Ю. Я. Методика определения тормозного пути пассажирского поезда при недостаточном коэффициенте сцепления колеса с рельсом / Т. В. Шелейко, О. М. Сафронов // Збірник наукових праць Української державної академії залізничного транспорту, присвячений 60-ти річчю кафедри «Вагони». Харків, 2013. Вип. 139. С. 182-187.

Ольгард Л. С. Основные методические положения исследования функциональных свойств противоюзного устройства пассажирских вагонов / Ю. Я. Водянников, Е. Г. Макеева // Збірник наукових праць ДП „УкрНДІВ‖ «Рейковий рухомий склад‖. Кременчук, 2011. Вип. 4-5. С.17-20.

Гребенюк П. Правила тормозных расчетов. Москва: «Интекст», 2004 – 112 с.

Осипов С. И., Осипов С.С. Основы тяги поездов: учебник для студентов техникумов и колледжей ж/д тр-та. Москва: УМК МПС, 2000. 592 с.

Слепцов М. А. Основы электрического транспорта: учебник для студ. высш. учебн. заведений. Москва: Издательский центр «Академия», 2006. 464 с.

Методология расчетных и экспериментальных исследований тормозной эффективности пассажирских вагонов с применением математических моделей и компьютерного моделирования: монография / Водянников Ю. Я. та ін. Кременчуг, 2017. 287с.

Водянников Ю. Я., Сафронов О. М, Шелейко Т. В., Свистун С. М., Анализ тормозных испытаний электропоезда с применением математических моделей / А. М. Сафронов, Т. В. Шелейко, С. М. Свистун // Залізничний транспорт. 2013 № 5/6. С. 29-39.

Сафронов О. М. Підвищення гальмівної ефективності пасажирських вагонів шляхом удосконалення процесів функціонування дискових гальм: дис. канд. техн. наук: 05.22.07 / О. М. Сафронов – К.: ДЕТУТ, 2010. – 203 с.

Published

2019-06-06

How to Cite

Safronov, O. (2019). Braking distances for high-speed electric train ekr1 at a speed of 200 km/h under adverse conditions. Transport Systems and Technologies, 1(33), 227–240. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-19

Most read articles by the same author(s)