Updates of 2d calculations of brake level transmissions for increasing the resource of the wagon pads
DOI:
https://doi.org/10.32703/2617-9040-2020-35-3Keywords:
wagon, trolley, brake lever gear, brake pad, wear, trianglesAbstract
The complex of theoretical scientific researches is conducted in the work, which proves that the typical design of brake lever transmission of three-element carts does not provide normative wear of the pads, therefore it requires correct researches, and its structure - modernization and revision of functional purpose of some elements. On the basis of 2D circuit models, analytical calculations were performed with a comparative analysis of their different design solutions — elements of the brake levers of three-element trucks of freight wagons. As a result, practical changes were made to the knot of the vertical linkage with the triangel spacer, and a reasonable distance between the hinge joint and the triangel beam.
Comprehensive comparative calculations of the power factors acting in the elements of the lever gears during braking of the trolley for different cases of alternating vertical forces of inertia, at the collision of the carts on the inequality of the rail track of the type "rail joint", were made.
The results of the theoretical calculations, which were obtained were confirmed by the experimental operation of freight wagons with innovative three-element trolley braking systems, which makes it possible to choose a rational calculation 2D circuit model of the brake lever transmission during design.
Thanks to the proposed methodology and its application in railway and railcar enterprises, it is possible to significantly increase their competitiveness, reduce the intensity of brake pad wear and increase their life during the operation of freight wagons.
References
Фомін, О.В, Прокопенко, П.М., Горбунов, М.І., Сапронова, С.Ю. Поліпшення несучої здатності вагона-хопера для перевезення зерна з метою підвищення опору динамічним зусиллям. Вісник СНУ ім. В.Даля. Сєверодонецьк: Вид-во СНУ ім. В.Даля, 2017. №5[235]. С. 88-99.
Сапронова, С.Ю., Кошель, О.О., Ткаченко, В.П., Буліч, Д.І., Радкевич, М.М. Аналіз методів подовження терміну служби вантажних вагонів. Транспортні системи і технології. Київ: Вид-во ДУІТ, 2019, Том 1, №33. С. 118-129.
Сапронова, С.Ю., Буліч, Д.І., Ткаченко, В.П. Продовження терміну експлуатації вантажних вагонів. Вісник СНУ ім. В.Даля. Сєверодонецьк: Вид-во СНУ ім. В.Даля, 2017. №3[233]. С. 158−162.
Фомін, О.В., Прокопенко, П.М., Горбунов, М.І., Сова, С.С. Особливості визначення залишкового ресурсу вагоповірочних вагонів з терміном служби, який перевищує призначений. Транспортні системи і технології. Київ: Вид-во ДУІТ, 2019, №34. С. 95-105.
Kanavalau, Y., Putsiata, A. Evaluation Techniques for Residual in-Use Utility of the Railway Car Hopper-Batcher Bearing Structure with a Long-term Service. Procedia Engineering. 2016. 9th International Scientific Conference Transbaltica 2015. №134. P. 57-63.
Kelrykh, M., Fomin, O. Perspective directions of planning carrying systems of gondolas. Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014. №6. P. 64-67.
Lovskaya, A.A. Peculiarities of computer modeling of strength of body bearing construction of gondola car during transportation by ferry-bridge. Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2015. №1. P. 49-54.
ДСТУ ГОСТ 33211:2017. Вагони вантажні. Вимоги до міцності та динамічних якостей. К.: Держстандарт України, 2017. 53 с.
Myamlin S., Lingaitis L.P., Dailydka S., Vaičiūnas G., Bogdevičius M., & Bureika G. Determination of the dynamic characteristics of freight wagons with various bogie. Journal «Transport». Vilnius. 2015. №1 (30). P. 88-92.
Мурадян, Л.А., Шапошник, В.Ю., Мищенко, А.А. Методологические основы определения эксплуатационных характеристик несамоходного подвижного состава. Наука и прогресс транспорта. Вестник ДНУЖТ. Днепропетровск: Изд-во ДНУЖТ им. академика В. Лазаряна, 2016. №1 (61). С. 169-179.
Недужа, Л.О., Швець, А.О. Теоретичні та експериментальні дослідження міцнісних якостей хребтової балки вантажного вагона. Наука та прогрес транспорту. Вісник ДНУЗТ. Дніпро: Вид-во ДНУЗТ ім. академіка В. Лазаряна, 2018. №1 (73). С. 131-147.
Политехнический словарь / Редкол.: А. Ю. Ишлинский (гл. ред.) и др. - 3-е изд., перераб. и доп. М.: П50 Большая Российская Энциклопедия, 2000. 656 с.: ил.
Fomin, O. Lovska, А., Masliyev, V., Tsymbaliuk, A., Burlutski, O. (2019). Determining strength indicators for the bearing structure of a covered wagon's body made from round pipes when transported by a railroad ferry. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies.Vol. 7, 1 (97). P. 33-40.
Oleksij Fomin, Juraj Gerlici, Alyona Lovskaya, Kateryna Kravchenko, Pavlo Prokopenko, Anna Fomina and Vladimír Hauser. (2018). Research of the strength of the bearing structure of the flat wagon body from round pipes during transportation on the railway ferry. MATEC Web of Conferences. Vol. 235.00003
Fomin, O., Logvinenko, O., Burlutsky, O., Rybin, A. (2018). Scientific Substantiation of Thermal Leveling for Deformations in the Car Structure. International Journal of Engineering & Technology. Vol.7. №4.3. Р.125-129.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited.











