Research of the model of an active four-quadrand transmitter of ac main electric vehicle

Authors

  • Y. Dubravin
  • V. Tkachenko

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-13

Keywords:

active four-quadrant converter, simulation model, energy characteristics of an electric locomotive

Abstract

The article considers the analysis of the features of the asynchronous traction electric drive of the DS-3 electric locomotive with an active four-quadrant converter when powered by a contact AC network. The calculation of the model parameters was performed and the transient process when switching power keys is studied on the basis of a mathematical description of the processes of the four-quadrant converter.

Expressions are given for determining the power factor and phase shift between voltage and current. A simulation model of the four-quadrant converter of the DS-3 electric locomotive has been developed. The relative parameters of the traction transformer are calculated based on the passport data. A study of the model of a four-quadrant converter was carried out, the dependences that were obtained: phase shift between the input voltage and current on the modulation depth and phase shift of the clock signal; output voltage on modulation depth. The values of the phase shift angles were determined during the implementation of traction and regenerative braking modes. The influence of the parameters of the four-quadrant converter on the energy characteristics of the traction converter were analyzed. Measures are proposed to increase the power factor, improve the quality of the current consumed from the contact network and reduce the level of voltage ripple in the DC link.

References

Иньков Ю.М., Литовченко В.В., Назаров Д.В. Особенности тягового электрооборудования перспективного электроподвижного состава// Журнал «Электротехника». 2016. №. 9. С. 38-44. ISSN: 0013-5860

Бурков А.Т., Валинский О.С., Евстафьев А.М., Мазнев А.С., Третьяков А.В. Системы управления тяговым приводом современных локомотивов // Журнал «Электротехника». 2019. №.10. С.33-36. ISSN: 0013-5860

Arpit Bohra, Divya Sajeesh, Chintan Patel and Michael Saldanha. Modulation Techniques in Single Phase PWM Rectifier // IJCA Proceedings on International Conference on Advances in Science and Technology, (ICAST), 2015 (3): 5–7, February 2016. P. 5–7.

Киселев М.Г., Лепанов М.Г., Крюков К.В. Расчёт и выбор основных параметров четырёхквадрантных регуляторов на основе компьютерного моделирования // Журнал «Электромеханика, электротехнологии, электротехнические материалы и компоненты». Труды МКЭЭЭ-2016. 2016. С.185-187. ISSN: 0013-5860

Полуянович Н.К. Математическое описание процессов 4Q-S преобразователя// Известия Южного федерального университета. Технические науки. 2014. №6 (155). С. 32-39. ISSN: 1999-9429 e ISSN: 2311-3103.

Крюков А. В., Черепанов А. В., Шафиков А. Р. Моделирование несинусоидальных режимов в системах электроснабжения железных дорог при движении локомотивов с асинхронными тяговыми двигателями // Иркутский государственный университет путей сообщения.Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2018. Т.60. № 4. С.99-108. DOI: 10.26731/1813-9108.2018.4(60)99-108.

Щербак Я.В., Плахтій О.А., НерубацькийВ.П. Анализ энергетических характеристик активного четырехквадрантного выпрямителя с различными типами шипотно-импульсной модуляции // Вісник НТУ «ХПІ», 2017. 27(1249). ISSN: 2079-8024.

Щербак Я.В., Плахтій О.А., НерубацькийВ.П. Регулювальні характеристики активного чотириквадрантного перетворювача в режимах випрямлення і рекуперації// Технічна електродинаміка. 2017. №6. С. 26-31. ISSN: 1607-7970, 2218-1903.

Lin F. et al. Analysis of electrical characteristics of the four-quadrant converter in high speed train considering pantograph-catenary arcing //Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit. 2017. Т. 231. №. 2. С. 185-197.

Fei Lin, Xiaofan Wang, Zhongping Yang, Hu Sun.Wenzheng Liu, Ruixiang Hao, Jinghai Jiao and Jin Yu. Analysis of electrical characteristics of the four-quadrant converter in high speed train considering pantograph-catenary arcing// Rail and Rapid Transit. 2017.Vol. 231(2). Р. 185–197.

Сокол Е. И. Ивахно В. В.,Замаруев В. В.,Стысло Б.А.. Сравнение показателей эффективности различных схем двухзвенных обратимых преобразователей с разделенной коммутацией с четырехквадрантными ключами в силовом коммутаторе звена инвертора тока// Вестник Национального технического университета ХПИ. [cб. науч. тр.] : Проблемы автоматизированного электропривода. Теория и практика. Силовая электроника и энергоэффективность. – Харьков, 2017. С. 171-176.

Титова Т.С., Евстафьев А.М., Сычугов А.Н. Повышение энергетической эффективности подвижного состава переменного тока // Журнал «Электротехника». 2017. №10.С.46-52. ISSN: 0013-5860

Monteiro V. et al. A Novel Single-Phase Bidirectional Nine-Level Converter Employing Four Quadrant Switches //2018 International Conference on Smart Energy Systems and Technologies (SEST). – IEEE, 2018. Р. 1-6.

Kejian S. et al. High performance control strategy for single-phase three-level neutral-point-clamped traction four-quadrant converters //IET Power Electronics. 2017. Т. 10. №. 8. Р. 884-893.

Runze Zhang, Fei Lin , Zhongping Yang, Hu Cao and Yuping Liu. A Harmonic Resonance Suppression Strategy for a High-Speed Railway Traction Power Supply System with a SHE-PWM Four-Quadrant Converter Based on Active-Set Secondary Optimization// Energies. 2017. Т.№.10. 1567. Р. 1-23.doi: 10.3390/en10101567.

Song Kejian, Georgios Konstantinou, Li Jing, Wu Mingli , Vassilios Georgios Agelidis. High performance control strategy for singlephase three-level neutral-point-clamped traction four-quadrant converters// IET Power Electron. 2017. Vol. 10 Iss. 8. Р. 884-893. doi: 10.1049/iet-pel.2016.0153. ISSN 1755-45352017.

He L., Xiong J., Ouyang H., et al.: High-performance indirect current control scheme for railway traction four-quadrant converters// IEEE Trans. Ind. Electron. 2014, 61, (12), Р. 6645–6654.

Goolak S., Gerlici J., Sapronova S., Tkachenko V., Lack T., Kravchenko K. Determination of Parameters of Asynchronous Electric Machines with Asymmetrical Windings of Electric Locomotives// Communications-Scientific letters of the University of Zilina. 2019. 21(2), Р.24-

http://komunikacie.uniza.sk/index.php/communications/article/view/1465

ЯкушевА.Я., Середа А.Г. Компьютерное моделирование тягового трансформатора с секционированными вторичными обмотками// Журнал «Известия Петербургского университета путей сообщения». 2016/1135 №1815-588х.С.50-59.

Published

2019-12-25

How to Cite

Dubravin, Y., & Tkachenko, V. (2019). Research of the model of an active four-quadrand transmitter of ac main electric vehicle. Transport Systems and Technologies, (34), 155–174. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-13

Issue

Section

Technics and techology

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2